Sauna Centrum Heinola

Niečo o saunovaní

Dnes žijeme vo svete plnom toxických látok. Každý deň sme vystavení chemikáliám v jedlách, ktoré denne konzumujeme, vo vode, ktorú pijeme ako i znečistenému vzduchu, ktorý denne dýchame. Ťažké kovy, ktoré sa nachádzajú vo vakcínach, ako i jedovatá ortuť v amalgánových výplniach sú ďalším zdrojom toxicity. Veľké množstvo toxických látok môže negatívne ovplyvniť naše telo, čo spolu s nezdravými návykmi, ako nezdravá výživa, nedostatok pohybu, nedostatok spánku, môže mať za následok zdravotné a psychické problémy. Keď je naše telo presýtené toxickými látkami, je najvyšší čas začať s detoxikačným programom.

Sauna je ideálny prostriedok pre detoxikáciu


Saunovanie je vlastne striedanie pobytu osôb v horúcom prostredí, pri ktorom sa naše telo zohreje a začne sa intenzívne potiť a následné ochladzovanie v chladnej vode (sprcha, bazén), prípadne na studenom vzduchu vonku alebo snehu. Pri potení sa z tela vylučujú toxické látky a dochádza k dokonalému prekrveniu pokožky i svalstva. Okrem iného sa do pohybu dajú hormóny, čím dochádza k uvoľneniu, zmierneniu bolestí svalstva a kĺbov a prečisťuje sa dýchanie. Po prudkom schladení sa upokojuje mierne zvýšená srdcová činnosť, prehlbuje sa dýchanie a neraz ustúpia i migrénne bolesti hlavy. Človek sa zbavuje pocitu stiesnenosti, stresu a ľahšie zaspí. Saunovanie podporuje aj tvorbu protilátok a obranyschopnosť organizmu. U jedincov, ktorí sa pravidelne oddávajú tomuto obradu, bol zaznamenaný nižší výskyt ochorení dýchacích ciest, najmä chrípky. Blahodarný vplyv sauny sa prejavuje aj v rámci prevencie reumatických ochorení, infarktu miokardu, zažívacích porúch, dvanástorníkových vredových chorôb a rôznych neuróz. V podobných súvislostiach možno hovoriť i o predchádzaní rôznym alergickým prejavom.

Soľné panely


V odpočinkových priestoroch Sauna Centra sú umiestnené soľné panely zhotovené z tehál z Himalajskej soli . Tieto tehly soli obsahujú veľa prvkov potrebných pre správne fungovanie nášho organizmu a to železo, vápnik, meď, horčík, zinok, jód, mangán a lítium. Uvedené prvky v procese difúzie prenikajú z krištáľov soli do vzduchu tvoria obohatenú klímu týmito aerosolmi, čo pôsobí blahodárne na náš organizmus. Zároveň oranžová farba, ktorá je vytvorená svetlom prechádzajúcim soľnými kryštálmi pôsobí podľa koloroterapie na človeka ukludňujúcim dojmom a dodáva mu pocit bezpečia. Náuka o čakrách nám hovorí, že oranžová farba dokáže vyliečiť naše duševné, emocionálne a fyzické problémy.

Frekvencia saunovania


Ak je medzi jednotlivými turnusmi zachovaný interval max. jeden až dva týždne ide o ozajstné saunovanie. Dlhšie časové intervaly predstavujú formu nepravidelného saunovania a prakticky sa vždy začína odznova. Rozohriatie organizmu horúcim vzduchom je ideálnou prípravou najmä pred masážou svalstva. Rovnako sa krátky pobyt v teple odporúča športovcom pred rozcvičením a podaním výkonu.

Saunovanie uvoľňuje telo i dušu, nervové napätie, prináša psychickú a fyzickú relaxáciu a prispieva k regenerácií síl. Sauny skutočne dokážu uviesť telo i dušu do harmonického a rovnovážneho stavu. Sauna je vraj prameňom mladosti, pomáha posilňovať krvný obeh, skvalitňovať činnosť srdca a oživuje pleť.

Pre správny zážitok zo saunovania je tu pár rád ako na to


  • vždy pred vstupom do sauny a po ochladení si treba dôkladne osušiť celé telo
  • pred vstupom do sauny začíname hygienickou očistou intímnych častí ako aj celého tela (mydlom a vodou)

Fázy saunovania


1.fáza - potenia

  • pri saunovaní pokryjeme ležadlo utierkou vždy tou istou stranou
  • saunujeme sa ležmo so zdvihnutou hlavou a dolnými končatinami, alebo v polo sede
  • pred ukončením pobytu v saune sa posadíme (cirkulačná adaptácia)
  • dĺžka pobytu v potiarni je individuálna cca 5 - 15 minút (dosiahnuť pocit túžby po ochladení)


2.fáza - ochladzovacia

  • nasleduje po ukončení potenia a predstavuje výraznú nárazovú srdcovo-cievnu záťaž, preto ju volíme šetrne a individuálne. Ochladzujeme sa rôzne, podľa tepelnej tolerancie a podľa zdravotného stavu (vlažná sprcha od dolných končatín, ponorenie v chladnom ochladzovacom bazéne a pod.)


3.fáza - odpočinok

  • odpočinok s celkovým uvoľnením po potení a ochladení má trvať cca 10 - 30 minút. Odpočívame v ľahu, v sede, s dopĺňaním tekutín (minerálne vody, ovocné šťavy a pod.)
  • procedúry ako masáž, plávanie sú vhodné až po ukončení odpočinku na záver saunovania